close
مجتمع فنی تهران
حدیث از ائمه
اطلاعات سايت
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 3347
کل نظرات : 115

بازديد امروز : 122 نفر
بارديد ديروز : 57 نفر
بازديد هفته : 122 نفر
بازديد ماه : 1,095 نفر
بازديد سال : 23,530 نفر
بازديد کلي : 68,242 نفر

افراد آنلاين : 2
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
مطالب پربازديد
علمای اصفهان بازديد : 125
روزنامه ها بازديد : 123
کپسول تیشوک بازديد : 101
نظرسنجي
آیا مطالب سایت مفید است؟




لينک دوستان
آخرین مطالب ارسال شده
پيوندهاي روزانه
حدیث (136)
کدهاي اختصاصي
دوستان سایت

خوش آمدید

پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com

امام على عليه السلام : كمترين وظيفه در قبال مُنعِم اين است كه با نعمتش نافرمانى نشود .


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 4
[ چهارشنبه 12 مهر 1396 ] [ 17:52 ] [ mohsensilani ]
نکوهش از دنیاپرستی در روایات اسلامی مخصوصا در سخنان پیامبر اکرم (ص) و خطبه های نهج البلاغه به صورت بسیار وسیعی دیده می شود


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 10
[ شنبه 04 شهريور 1396 ] [ 21:44 ] [ mohsensilani ]
قال‌الامام الجواد(ع): «لو تکاشفتم ما تدافنتم»
امام جواد(ع) فرمود: اگر اسرار و باطن شما برای یکدیگر کشف و آشکار می‌گردید، هیچ‌گاه پس از مردن یکدیگر را دفن نمی‌کردید.(1)
____________________
1- بحارالانوار، ج 74، ص 383


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 8
[ سه شنبه 31 مرداد 1396 ] [ 18:0 ] [ mohsensilani ]
مومن باید سبک زندگی خود را به گونه‌ای شکل دهد تا همواره از برکات معنوی و مادی الهی بهره مند باشد. البته انسان نیازهای بسیاری دارد ولی از نظر امام محمد تقى(ع) سه نیاز در میان نیازهای بشر برجسته‌تر و اساسی‌تر و مهم است. ایشان فرموده است: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى ثلاث خصال: تَوْفيقٍ مِنَ اللّهِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ؛ مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: 1- توفيق الهى، كه كارها را به خوبى به پيش ببرد. 2- واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. 3- پذيرش نصيحت كسى كه او را پند مى‌دهد. (تحف العقول، ص729


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 7
[ سه شنبه 31 مرداد 1396 ] [ 17:56 ] [ mohsensilani ]

پیامبر اکرم (ص) : أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ.   /    (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص395) 

 داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 2 نفر مجموع امتياز : 10

بازديد : 6
[ یکشنبه 25 تير 1396 ] [ 19:2 ] [ mohsensilani ]
امام علي (ع):
هواي نفس، دشمن خرد است.


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 2 نفر مجموع امتياز : 10

بازديد : 6
[ جمعه 02 تير 1396 ] [ 15:31 ] [ mohsensilani ]
حدیث (3) امام باقر عليه ‏السلام :

اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ؛

روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.

امالى (طوسى) ص 296، ح 582

درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 5
[ سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 ] [ 22:56 ] [ mohsensilani ]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نفْس آدميزاد همواره جوان است حتى زمانى كه استخوانهاى ترقوه او از شدّت پيرى سر به هم آورند، مگر كسى كه خداوند دل او را با پرهيزگارى خالص كرده باشد و اينان اندكند.

درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 11
[ یکشنبه 20 فروردين 1396 ] [ 21:50 ] [ mohsensilani ]

احادیث اخلاقی

احادیث  بخش اخلاقی با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند

سخن و زبان

نفس

اخلاقیات و آثارش

 ضد اخلاقیات و آثارش

زبان
کلام و سخن
راستگویی
دروغگویی
غیبت
سخنچینی
شوخی
فحش
نصیحت
تهمت
تمسخر
سکوت
نفس
شهوت
تقوا
زهد
شکر
صبر
تزکیه
گریه
خنده
مراقبه و محاسبه
نگاه
گرسنگی
سیری
اخلاق
مکارم الاخلاق
شب زنده داری
کتمان سر
نعمت
آزادگی
بهشت
تواضع
عفت
غبطه
شجاعت
خیر و شر
موعظه
ایثار
بخل
حرص
طمع
کینه
حسد
خشم
زنا
عذاب
بلا
ریا
فسق
لجاجت
جهنم
غفلت
ترس
تکبر


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 15
[ شنبه 30 بهمن 1395 ] [ 22:8 ] [ mohsensilani ]

صفحه اختصاصي حديث و آيات حضرت فاطمه عليهاالسلام : فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛ حديث


حضرت فاطمه عليهاالسلام :خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد .



ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 6
[ یکشنبه 24 بهمن 1395 ] [ 23:11 ] [ mohsensilani ]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از نگاه هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى پراكند و غفلت مى زايد.



امام على عليه السلام : چشم ها، دام هاى شيطانند.


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 11
[ یکشنبه 24 بهمن 1395 ] [ 23:8 ] [ mohsensilani ]


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 10
[ جمعه 22 بهمن 1395 ] [ 22:57 ] [ mohsensilani ]

لا تَجِدُ قَوماً یُؤمِنونَ بِاللهِ وَ الیَومِ الاخِرِ یُوادّونَ مَن حادَّ اللهَ وَ رَسولَه وَ لَو کانوا ءاباءَهُم اَو اَبناءَهُم اَؤ اِخوانَهُم اَؤ عَشیرَتَهُم5

هیچ قومی را نمی یابی که به خدا و روز واپسین ایمان آورده باشند در حالی که با کسانی که با خدا و رسولش مخالفت کرده اند دوستی کنند، هر چند آنها پدران یا پسران یا برادران یا خویشانشان باشند.



ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 20
[ سه شنبه 05 بهمن 1395 ] [ 20:30 ] [ mohsensilani ]

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) همواره این درس را به پیروان خود می داد که لازم است هر انسانی در باطن خود نسبت به مردم دارای دو احساس باشد: یکی احتیاج به آنها و دیگری بی نیازی از آنها. احساس احتیاج را با سخنان نرم و روی گشاده ی خود آشکار کند، و بی نیازی خویش را به وسیله ی اجتناب از زبونی و حفظ شرافت شخصی خود ظاهر سازد.

منبع: کافی جلد 2 ص 149

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: اولین ظهور ایمان در قلب آدمی روشنایی کوچک و محدودی است ولی در پرتو اعمال شایسته و در اثر تکرار کارهای پسندیده رفته رفته آن فروغ کوچک، بزرگ می شود و سرانجام، شعاع نورانیش آنقدر وسیع می گردد که همه ی قلب را فرا می گیرد و تمام ضمیر باطن را روشن و منور می کند.

منبع: محجة البیضاء،ج1،ص277

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: فساد ظاهر ناشی از فاسد بودن باطن است و کسی که سرشت و باطن خویش را اصلاح کند، خداوند ظاهر او را اصلاح خواهد نمود.

منبع: عبدالرزاق گیلانی: مصباح الشّریعه، ترجمه جلال الدین اُرموی،ص446. نهج البلاغه،خ154


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 10
[ سه شنبه 05 بهمن 1395 ] [ 20:12 ] [ mohsensilani ]
يا أيُّها الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتا عِنْدَ اللّه ِ أنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ ؛ {سورهالصفّ آیات ۲ ، ۳ }«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چرا مى گوييد آن چه را كه خود عمل نمى كنيد؟ خداوند سخت به خشم مى آيد از اين كه چيزى بگوييد كه خود عمل نمى كنيد».


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه , علمی , علم و عمل ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 17
[ شنبه 27 آذر 1395 ] [ 22:5 ] [ mohsensilani ]

یکی از مقوله های سیاسی اجتماعی که نوع حکومت ها با آن دست به گریبان هستند مسأله فتنه و فتنه انگیزی است که در شرایط خاص محیطی و سیاسی اجتماعی امکان بروز و ظهور می یابد .

 کشور ما نیز از این واقیت مستثنی نیست مخصوصا با توجه به درگیری آن با قدرت های بزرگ و مستکبران عالم .هم چنانکه در سال های اوایل انقلاب اسلامی و در چند سال اخیر نمود بیشتری داشته است .



ادامه مطلب
درباره : نهج البلاغه , شرح نهج البلاغه , حدیث , حدیث از ائمه , روایت ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 3 نفر مجموع امتياز : 15

بازديد : 1
[ جمعه 05 آذر 1395 ] [ 11:25 ] [ mohsensilani ]
امروز که با شهادت امام مظلوم و بزرگوارمان حضرت سجاد علیه‌السلام همزمان است، این ستون را به احادیثی از آن امام همام اختصاص می‌دهیم.
***
* هیچ قطره‌ای نزد خداوند محبوب‌تر از دو قطره نیست، قطره خونی که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکی که در سیاهی شب جاری گردد.
* بسیار تعجب‌آور است کار کسانی که برای این دنیای زودگذر و فانی تلاش می‌کنند و خون دل می‌خورند ولی آخرت را که باقی و ابدی است رها و فراموش کرده‌اند.
* نظر کردن مومن به چهره برادر مومنش از روی علاقه و محبت، عبادت است.
* ستم کردن از روی آگاهی، تجاوز به حقوق مردم و دست انداختن و مسخره کردن آنان، گناهانی است که باعث نزول عذاب می‌شوند.
* خدایا صدایم را در برابر پدر و مادرم، آهسته، سخنم را خوشایند، خویم را نرم، دلم را بر آنان مهربان، مرا با ایشان سازگار و بر آنها رحیم فرما.


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 3 نفر مجموع امتياز : 15

بازديد : 6
[ پنجشنبه 06 آبان 1395 ] [ 18:40 ] [ mohsensilani ]
غیبت از گناهان کبیره و از جمله گناهانی است که در دین اسلام و احادیث رهبران دینی بسیار نکوهیده و زشت شمرده شده است. علت اهمیت غیبت و اینکه آن را از بزرگترین گناهان بشر به حساب آورده اند، آن است که غیبت مفاسد و ضررهایی را در بر دارد که با غرض از آفرینش و با هدف آفریدگار هستی منافات دارد بر خلاف بعضی از گناهان دیگر که دارای ضرر و مفسده جزئی و کم اهمیت می باشد. ‏


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه , روایت ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 2 نفر مجموع امتياز : 10

بازديد : 2
[ جمعه 30 مهر 1395 ] [ 22:15 ] [ mohsensilani ]

 


1- مردی با حضرت حسین بن علی (علیه السّلام) برخورد و در اولین کلام از حضرت احوال پرسی کرد و از خداوند برای آن جناب عافیت خواست. آن حضرت در جواب فرمودند: سلام قبل از سخن گفتن است خدایت عافیت دهد. بعد فرمودند به کسی اجازه ی سخن ندهید تا سلام کند.

منبع : مستدرک جلد2 ص68

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از رسول اکرم نقل کرده است که می فرمودند: پنج چیز است که تا لحظه ی مرگ آن ها را ترک نمی کنم، یکی از آن ها سلام گفتن به کودکان است. در انجام این اعمال مراقبت دارم تا بعد از من به صورت سنتی بین مسلمین بماند و عمل کنند.

منبع : وسائل جلد3 ص209

سلام به کودک دو اثر روانی دارد : برای سلام کننده باعث تقویت خوی پسندیده ی تواضع و فروتنی است، و برای کودک وسیله ی احیاء شخصیت و ایجاد استقلال است . طفلی که بزرگسالان به او سلام کنند و بدین وسیله از وی احترام نمایند، لیاقت و شایستگی خود را باور می کند و از کودکی معتقد می شود که جامعه او را انسان می شناسد و مردم به او اهمیت می دهند

3- انس بن مالک می گوید: حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) در رهگذری با چند کودک خردسال برخورد نمود، به آن ها سلام کرد و طعامشان داد.

منبع : مستدرک جلد 2 ص69

از صفات پسندیده ی پیغمبر اسلام این بود که به تمام مردم ازصغیر و کبیر سلام میکرد.

منبع : مستدرک جلد 2 ص69

4- حضرت امام علی (علیه السّلام)فرموده اند: هر تازه واردی در محیط نامأنوس، حیرت زده میشود، برای آرامش خاطر، سخن خود را به سلام آغاز کنید.

منبع : غررالحکم ، ص579

5- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: هر یک از شما هرگاه داخل خانه ی خود شد، باید سلام کند؛ زیرا سلام موجب نزول برکت و انس با فرشتگان خواهد شد.

منبع : البحار ٧۶/٧


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 4
[ دوشنبه 07 تير 1395 ] [ 22:11 ] [ mohsensilani ]
امام صادق (علیه السلام)

از امام پنجم یا ششم علیهما السلام: چون کودک سه ساله شود هفت بار به او بگو بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» بعد،


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 3 نفر مجموع امتياز : 15

بازديد : 3
[ شنبه 28 فروردين 1395 ] [ 18:44 ] [ mohsensilani ]
رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: خوشا به حال کسی که روز قیامت در نامه عملش، زیر هر گناهی جمله استغفرالله یافت شود.
(میزان الحکمه، ج 9، ح 15091)


ادامه مطلب
درباره : حدیث , حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 4
[ سه شنبه 15 دي 1394 ] [ 20:19 ] [ mohsensilani ]

همت و هدف والیان و حکمرانان  غیر علوی  ، جمع مال و ذخایراست و بهترین ذخیره نزد حکمرانان حکومت علوی دخیره ی عمل صالح است.

به جمله ی "فاملک هواک "توجه شود : کسی که مالک هوای نفس خود نیست  ‌نمی تواند به حق حکم و حکومت نماید ، چون پیروی از هوای نفس انسان را از حق باز می دارد ،‌پس باید حکمرانان ، شجاع ترین و با قدرت ترین مردم باشد و شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفس خود پیروز و غالب باشد همچنان که در حدیث آمده است : "اشجع الناس من غلب هواه"

درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 3
[ شنبه 13 تير 1394 ] [ 23:39 ] [ mohsensilani ]

 از حضرت امام حسن علیه السلام پرسیده شد که بردباری یعنی چه؟ فرمودند: بردباری عبارت از فرو بردن خشم و اختیار خودداشتن است. (تحف العقول، ص 227)

امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن مجتبی (ع)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ادامه مطلب
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 8
[ سه شنبه 09 تير 1394 ] [ 18:18 ] [ mohsensilani ]

لا تَجِدُ قَوماً یُؤمِنونَ بِاللهِ وَ الیَومِ الاخِرِ یُوادّونَ مَن حادَّ اللهَ وَ رَسولَه وَ لَو کانوا ءاباءَهُم اَو اَبناءَهُم اَؤ اِخوانَهُم اَؤ عَشیرَتَهُم5

هیچ قومی را نمی یابی که به خدا و روز واپسین ایمان آورده باشند در حالی که با کسانی که با خدا و رسولش مخالفت کرده اند دوستی کنند، هر چند آنها پدران یا پسران یا برادران یا خویشانشان باشند.


ادامه مطلب
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 0
[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ 15:18 ] [ mohsensilani ]
من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
ثلاثٌ من كنّ فيه استكمل خصال الإيمان:
الذي إذا رضي، لم يُدْخِله رضاه في باطلٍ وإذا غَضِبَ لم يخرجه الغضب من الحقّ وإذا قدر لم يتعاط ما ليس له.

(تحف العقول صفحه 43)
معناى روايت، اين نيست كه ايمان در اين سه خصلت منحصر است، بلكه مراد اين است كه در هر كس، اين سه خصلت وجود داشته باشد، حاكى از اين است كه همه خصال ايمان، در او جمع است. چون هر يك از اينها متوقّف بر مجموعه‏اى از صفات نيك و كاشف از آنها است.
خشنودى و محبت كسى او را به باطل نكشاند كه موجب شود به ناحق از آن شخص دفاع كند و همچنين غضب، او را به برخوردهاى غلط و خروج از حق نكشاند، و در هنگام قدرت، كارهايى را كه حق او نيست مرتكب نشود.
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 0
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394 ] [ 0:4 ] [ mohsensilani ]
من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
وجاءَهُ رجل بِلَبَن وعسل لِيَشربُهُ، فقال صلى الله عليه وآله وسلّم: شرابان يُكتَفى بأحدهما عن صاحبه لا أَشربُهُ ولا اُحرّمُه ولكنّي أتواضَعُ للّه، فانّه مَن تواضع للّه رفعهُ اللّه ومن تَكبّر وضعَهُ اللّه ومَنِ اقْتصد في معيشته رزقَهُ اللّه ومن بَذّر حرمهُ اللّه ومن أكثر ذِكْر اللّهِ آجرهُ اللّه.
(تحف العقول صفحه 46)
چون ممكن است برخى اينطور فكركنند كه عدم استفاده معصوم «عليه السلام» از بعضى نعمتها به معناى تحريم است و لذا پيامبر صلى الله عليه وآله وسلّم فرمودند: من خود نمى‏خورم ولى تحريم هم نمى‏كنم، چون نمى‏خواهم از همه نعم حلال استفاده نمايم. و مراد از «رفعت» هم، رفعت معنوى است گرچه ممكن است رفعت ظاهرى هم باشد ولى قدر مسلم رفعت روحى و معنوى است، يعنى اگر كسى براى خدا تواضع كند، خداوند روحاً و خُلقاً او را بالا برده و مشمول كرامات خود قرار مى‏دهد. همچنين قدر مسلم از «وضع»، تنزّل معنوى است، گرچه ممكن است تنزّل اجتماعى و موقعيتى هم منظور باشد
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 1
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394 ] [ 0:1 ] [ mohsensilani ]

بهترين شما، كسانى هستند كه برخوردشان با مردم، از همه بهتر است


ادامه مطلب
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 6
[ جمعه 18 ارديبهشت 1394 ] [ 23:59 ] [ mohsensilani ]
من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
أبلغوني حاجة من لايستطيع إبلاغي حاجته، فإنه من أبلغ سلطاناً حاجة من لايستطيع إبلاغها ثبت اللّه قدميه على الصراط يوم القيامة.
(تحف العقول صفحه 47)
مراد از سلطان در روايات، شخص صاحب قدرت است. يعنى هركس كه در حوزه‏اى، مسئول كارى است و در حد خود قدرتى دارد مثل رئيس يك اداره يا قاضى يك دادگاه يا مسئول يك نهاد و غيره. بهرحال يك فرد صاحب قدرت در هر مرتبه‏اى كه باشد، همه افرادى كه حاجت و كارى با او دارند دستشان به وى نمى‏رسد و هركس كه مى‏تواند حوائج و مطالب مردم را به آن مسئول برساند پيامبر چنين ثواب بزرگى را به او وعده داده است.
جلسه سى و دوم 26/10/78
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 4
[ سه شنبه 04 فروردين 1394 ] [ 20:17 ] [ mohsensilani ]
من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
خياركم أحسنكم أخلاقاً، الذين يَألفون ويُؤلفون.
(تحف العقول صفحه 45)
بهترين شما، كسانى هستند كه برخوردشان با مردم، از همه بهتر است. چهره‏اى گشاده دارند كه مردم رغبت مى‏كنند با آنان انس و الفت بگيرند.
معناى روايت، اين نيست كه اگر كسى پاى‏بندِ عمل به تكليف شرعى نيست ولى خوش‏برخورد است بر كسى كه وظائف دينى خود را انجام مى‏دهد ولى گشاده‏رو نيست، ترجيح دارد.
بلكه مراد اين است فرد مؤمنى كه وظائف خود را انجام مى‏دهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنى كه خوش اخلاق نيست برترى دارد.

جلسه بيست و سوم 23/8/78

درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 6
[ سه شنبه 04 فروردين 1394 ] [ 20:13 ] [ mohsensilani ]
من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
الحياءُ حياءان، حياءُ عقلٍ وحياء حُمْقٍ، وحياء العقل العلم وحياءُ الحُمقِ الجهل.
(تحف العقول صفحه 45)
حياءِ عقل آن است كه انسان از روى عقل احساس حياء كند، مثل حياء در هنگام ارتكاب گناه، و يا حياء در مقابل كسانى كه احترامشان لازم است و اين حياء، علم است يعنى رفتارى عالمانه مى‏باشد.
و حياء جهل آن است كه از پرسيدن و يادگرفتن يا از عبادت‏كردن و امثال آن، حياء كند (مثل كسانى كه در بعضى محيطها، از نماز خواندن، خجالت مى‏كشند) و اين حياء، رفتارى جاهلانه است.
جلسه بيست و دوم 18/8/78
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 6
[ سه شنبه 04 فروردين 1394 ] [ 20:11 ] [ mohsensilani ]

از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هرکس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب می کند کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیرخدا را اراده می نماید . سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

منبع: سفینه1، ((رأی))،ص499

درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 15

بازديد : 13
[ جمعه 19 دي 1393 ] [ 18:53 ] [ mohsensilani ]
  • رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند : کسیکه از نعمت های خداوند درباره ی خودش جز خوردن و نوشیدن و پوشیدن چیزی نبیند رفتارش نارسا و عذابش نزدیک خواهد بود.

منبع : سفینه (دنا) صفحه 464

  • رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسیکه از همه ی نعمت های خداوند تنها به خوردنی و نوشیدنی متوجه است و دیگر نعم الهی را در وجود خویش نمی بیند نادان و کفران کننده ی نعمت است، او راه غلط می پیماید و زود است که به عذاب الهی دچار شود.

منبع : تحف العقول، ص52

  • رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرمودند: نان را که فراورده ی کشاورزی است عزیز دارید چه آنکه عوامل سماوی و ارضی و بسیاری از آفریده های الهی در ایجاد آن مؤثر بوده اند.

منبع : کافی6،ص302

 

درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 20

بازديد : 11
[ جمعه 19 دي 1393 ] [ 18:46 ] [ mohsensilani ]

ریا این است كه شخص عملی را برای خوش آمد دیگران و یا نشان دادن به دیگران انجام دهد، هر چند در كنار آن رضای خدا هم مد نظرش باشد. اما اگر برای كسب رضایت خداوند عالم كاری را انجام داد، به گونه ای كه دیدن یا اطلاع دیگران تأثیری در انگیزه ی او ندارد، ریا نیست هر چند در حضور دیگران باشد،


ادامه مطلب
درباره : حدیث از ائمه ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 7
[ چهارشنبه 17 دي 1393 ] [ 23:27 ] [ mohsensilani ]
[ سه شنبه 25 آذر 1393 ] [ 22:43 ] [ mohsensilani ]
  • رسم پیغمبر اکرم این بود که وقتی با مردی برخورد می کرد که نیرو و قوتش
  • مایه شگفتی آن حضرت می شد سوال می کرد آیا حرفه ای دارد و به کاری
  • مشغول است؟ اگر جواب منفی بود می فرمودند: از چشم من افتاد
  • منبع: بحار23،ص6

    • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: رانده و مطرود
    • درگاه الهی است کسی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران بیفکند
    •  و از دسترنج مردم امرار معاش نماید.

    منبع: تحف العقول،ص37

    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اگر تن دادن به شغلی
    • زحمت و تعب است بیکاری دائم نیز باعث نادرستی و فساد است.

    منبع: ارشاد مفید،ص141

    • حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: حضرت موسی بن عمران
    • در پیشگاه الهی عرض کرد: پروردگارا کدام یک از بندگانت نزد تو بیشتر
    • مورد بغض و بدبینی است، فرمود: آنکه شبها چون مرداری در بسترخفته
    • و روزها را به بطالت و تنبلی می گذارند.

    منبع: سفینه 2،((نوم))،ص624

    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مسامحه و سستی کلید
    •  و مصائب است.

    منبع: المستطرف2،ص56

    • حضرت امام صادق (علیه السّلام) از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه 
    •  آله
    • و سلّم) حدیث کرده اند که دو بار فرمودند: لعن خداوند بر کسی باد که بار
    • زندگی خویش را بر دوش دیگران افکنده است.

    منبع: وسائل جلد5،ص123

    • علی بن العزیز می گوید امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند: عمر
    • بن مسلم چه کرد؟ عرض کردم او عبادت خدا روی آورده و تجارت را ترک
    •  گفته است. حضرت از عمل او اظهار تأسف کرد و فرمودند: مگر نمی دانید
    •  که هر کس کار خود را در طلب معاش ترک نماید دعای مستجابی در
    • پیشگاه الهی نخواهد داشت؟

    منبع: لئالی الاخبار،ص133


    ادامه مطلب
    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 25

    بازديد : 4
    [ جمعه 11 مهر 1393 ] [ 12:31 ] [ mohsensilani ]

    تملق و چاپلوسی

    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: با چاپلوس رفاقت مکن که
    • او با چرب زبانی تو را اغفال می کند، کار ناروای خود را در نظرت زیبا
    • می نماید و دوست دارد که تو نیز مانند وی باشی.

    منبع: نهج البلاغه فیض ص 1239

    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شایسته است انسان
    • عاقل، خویشتن را از مستی ثروت، از مستی قدرت، از مستی علم
    • و دانش، از مستی تمجید و تملق، از مستی جوانی مصون نگاه دارد.
    • زیرا هر یک از این
    •  مستی ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و
    • آدمی را خفیف و بی شخصیت می نماید.

    منبع: غررالحکم، ص 862

    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ثنا گفتن و تمجید دیگران،
    • بیش از حد شایستگی و لیاقت ، تملق و چاپلوسی است، و کمتر از
    • آنچه سزاوارند یا ناشی از عجز تمجیدکننده است یا منشا روانی آن
    • بیماری حسد است.

    منبع: غررالحکم، ص 811

    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 20

    بازديد : 2
    [ جمعه 11 مهر 1393 ] [ 12:29 ] [ mohsensilani ]

    امام باقر (ع) درباره ی علت حرمت شراب می

    فرمایند : دائم الخمر مانند بت پرست است.

    کسی که به طور مداوم و پی گیر میگساری کند

     مبتلابه رعشه می شود،

     سجایای اخلاقی و مردانگیش نابود می گردد.

    شراب چنان آدمی را در گناه جسور می کند که

    از خونریزی و زنا باک ندارد.

    منبع : بحار جلد 14 ص771

    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 35

    بازديد : 6
    [ دوشنبه 24 شهريور 1393 ] [ 18:47 ] [ mohsensilani ]

    رسول اکرم (ص) فرموده اند : شراب مادر تمام

    پلیدیها و منشاء همه ی ناپاکی ها است.

    منبع : مستدرک 3، ص139

    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 30

    بازديد : 10
    [ دوشنبه 24 شهريور 1393 ] [ 18:41 ] [ mohsensilani ]
    • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هنگامی که مومن٬ برادر
    •  
    •  دینی خود را متهم می کند٬ ایمان در دل او ذوب می شود٬
    •  
    • همانگونه که نمک درآب ذوب می شود.

     منبع : اصول کافی ٬ج٢/ص٣۶١ ٬حدیث١.


    ادامه مطلب
    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 25

    بازديد : 5
    [ پنجشنبه 30 مرداد 1393 ] [ 11:8 ] [ mohsensilani ]
    • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: قوام عبادت به
    •  خلوص نیت است.منبع: فهرست غرر، ص 91و92
    •  



    ادامه مطلب
    درباره : حدیث از ائمه ,
    امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 20

    بازديد : 6
    [ جمعه 10 مرداد 1393 ] [ 14:39 ] [ mohsensilani ]
    آخرين مطالب ارسالي
    از علی آموز اخلاص عمل تاريخ : شنبه 27 آبان 1396
    پیش گیری از زلزله تاريخ : یکشنبه 28 آبان 1396
    پرونده داعش در عراق بسته شد تاريخ : یکشنبه 28 آبان 1396
    چرایی توقیف روزنامه ی کیهان تاريخ : دوشنبه 22 آبان 1396
    نهضت كربلا چگونه به وجود آمد؟ تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1396
    صفحات وبلاگ
    تعداد صفحات : 2
    .: Weblog Themes By roztemp :.

    موضوعات
    اخلاقی
    شعر
    خبری
    نهج البلاغه
    اعتقادی
    حدیث
    سیاسی
    قرآن
    علمی
    تاریخی
    حوزه علمیه
    متفرقه
    اجتماعی
    دفاع مقدس
    احکام
    فیلم
    قوانین
    بیانات مقام معظم رهبری
    معرفی کتاب
    فرقه ها
    سپاه پاسداران
    جست و جو

    رزتمپ