close
تبلیغات در اینترنت
وجوب امر به معروف و نهی از منکر
اطلاعات سايت
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 3666
کل نظرات : 115

بازديد امروز : 22 نفر
بارديد ديروز : 72 نفر
بازديد هفته : 22 نفر
بازديد ماه : 2,700 نفر
بازديد سال : 15,583 نفر
بازديد کلي : 95,533 نفر

افراد آنلاين : 1
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
مطالب پربازديد
روزنامه ها بازديد : 157
علمای اصفهان بازديد : 139
کپسول تیشوک بازديد : 133
نظرسنجي
آیا مطالب سایت مفید است؟




لينک دوستان
آخرین مطالب ارسال شده
پيوندهاي روزانه
حدیث (142)
کدهاي اختصاصي
دوستان سایت

خوش آمدید

پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com

مصنّف (علّامه حلّی) می گوید: «و امر به معروف و نهی از منکر واجب است و شرط آن، این است که کسی که امر و نهی می کند، باید معروف بودن معروف و منکر بودنِ منکر را بداند و امر و نهی در مورد چیزی باشد که در آینده اتّفاق می افتد، چون امر به گذشته و نهی از آن، کار عبثی است و دیگر آنکه احتمال تأثیر بدهد و از ضرر و خطرِ آن در امان باشد».


مفهوم امر به معروف و نهی از منکر

مصنّف (علّامه حلّی) می گوید: «و امر به معروف و نهی از منکر واجب است و شرط آن، این است که کسی که امر و نهی می کند، باید معروف بودن معروف و منکر بودنِ منکر را بداند و امر و نهی در مورد چیزی باشد که در آینده اتّفاق می افتد، چون امر به گذشته و نهی از آن، کار عبثی است و دیگر آنکه احتمال تأثیر بدهد و از ضرر و خطرِ آن در امان باشد».

شارح گوید: امر عبارت از طلب فعل از دیگری بر سبیل استعلا و بزرگی است و نهی عبارت است از طلب ترک فعل، آن هم بر سبیل استعلا و بلندی مرتبت می باشد. معروف عبارت است از هر فعل خوبی که علاوه بر خوبی، وصف زایدی هم داشته باشد و منکر عبادت است از هر عمل قبیح و ناروا.

چون اینها معلوم شد، در اینجا دو بحث وجود دارد:

بحث اوّل اینکه علما اتّفاق نظر دارند که امر به معروف واجب، واجب است و نهی از منکر حرام نیز واجب می باشد؛ ولی در دو مقام اختلاف کرده اند:

وجوب عقلی یا وجوب سمعی؟

مقام اوّل ـ اینکه آیا این وجوب، عقلی است یا سمعی؟ شیخ طوسی اوّلی را گفته و سیّد مرتضی، دومی را پذیرفته است و مصنّف هم همین قول را اختیار کرده است.

شیخ طوسی چنین استدلال می کند که این دو فرضیه در انجام واجب و ترک قبیح از باب لطف هستند؛ بنابراین عقلاً واجب می شوند. به ایشان گفته می شود که وجوب عقلی مخصوص به کسی نیست. بنابراین باید بر خدا هم واجب شود در حالی که این مطلب باطل است؛ زیرا اگر خداوند اراده امر به معروف و نهی از منکر نماید، باید هر قبیحی از میان برود و هر واجبی واقع شود؛ چون که امر عبارت از وادار کردن بر چیزی و نهی عبارت است از منعِ چیزی و می دانید که واقعیّت خلاف این مطلب است و اگر خداوند آن دو را انجام ندهد، اخلال به واجب لازم آید، در حالی که او حکیم است. در این ایراد نظر و اشکال است و امّا دلیل سمعی بر وجوب آنها بسیار است.

واجب عینی یا واجب کفایی؟

مقام دوّم ـ در اینکه آیا آن دو، واجب عینی هستند یا واجب کفایی؟ شیخ، اوّلی را پذیرفته و سیّد، دوّمی را.

شیخ استدلال کرده است به اینکه وجوب عام است و اختصاص به کسی ندارد. این عمومیّت در سخن خداوند است، جایی که فرمود: «شما بهترین امم بودید که برای مردم عرضه شده است که به معروف، امر و از منکر، نهی می کنید» (آل عمران: 110)

و سیّد استدلال کرده است به اینکه منظور این است که واجب انجام گردد و قبیج برداشته شود، پس وقتی که یک نفر به این وضع قیام نمود، از دیگری در جهت امتثال کفایت می کند. دیگر اینکه خداوند فرموده است: «باید از شما کسانی باشند که دعوت به خیر کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند». (آل عمران: 104) نه همه تان.

بحث دوّم: درباره شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر می باشد. مصنّف در اینجا چهار شرط را ذکر کرده است:

اوّل ـ آگاهی امرکننده و نهی کننده از معروف بودن معروف و منکر بودن منکر؛ زیرا اگر چنین نباشد، ای بسا! به چیزی امر کند که معروف نیست و از چیزی نهی کند که منکر نیست.

دوّم ـ اینکه معروف و منکر از اموری باشند که انتظار انجام گرفتن آنها در آینده برود؛ زیرا که امر به امور گذشته، عبث و قبیح است.

سوّم ـ اینکه آمر و ناهی احتمال بدهد که امر و نهی او تأثیر می بخشد؛ زیرا اگر پیش او مسلّم باشد که تأثیری نخواهد داشت، وجوب برداشته می شود.

چهارم ـ اینکه آمر و ناهی از ضرری که ممکن است به سبب امر و نهی به او برسد، در امان باشد؛ خواه این ضرر متوجّه او باشد یا یکی از برادران ایمانی او، پس اگر پیش آمر و ناهی احتمال حصول ضرر غلبه کرد، وجوب آن مرتفع می شود و واجب است که این دو فریضه به وسیله قلب و زبان و دست انجام بگیرد و در صورتی که با وسیله آسان تری انجام می پذیرد، نباید به وسیله سخت تر و صعب تری متوسّل شد.

درباره : اعتقادی , امر به معروف و نهی از منکر ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 5
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 11:59 ] [ mohsensilani ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي
پیام تبریک رهبر کره‌شمالی برای بشار اسد تاريخ : سه شنبه 28 فروردین 1397
جنگ در دو جبهه ارضی و ارزی (یادداشت روز) تاريخ : سه شنبه 28 فروردین 1397
خط مقدم جنگ کجاست؟(یادداشت روز) تاريخ : سه شنبه 28 فروردین 1397
ترکیه مورد اعتماد نیست تاريخ : شنبه 25 فروردین 1397
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ؛ ج 1 , ص 30 تاريخ : چهارشنبه 22 فروردین 1397
فتنه های آمریکا و اسرائیل در منطقه تاريخ : چهارشنبه 22 فروردین 1397
تاريخچه ي رودخانه ي زاينده رود(1) تاريخ : جمعه 17 فروردین 1397
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
.: Weblog Themes By roztemp :.

موضوعات
اخلاقی
شعر
خبری
نهج البلاغه
اعتقادی
حدیث
سیاسی
قرآن
علمی
تاریخی
حوزه علمیه
متفرقه
اجتماعی
دفاع مقدس
احکام
فیلم
قوانین
بیانات مقام معظم رهبری
معرفی کتاب
فرقه ها
سپاه پاسداران
جست و جو

رزتمپ