close
تبلیغات در اینترنت
شرايط و ويژگيهاي ياوران معروف و ناهيان منكر
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات سايت
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 3833
کل نظرات : 95

بازديد امروز : 30 نفر
بارديد ديروز : 309 نفر
بازديد هفته : 1,280 نفر
بازديد ماه : 5,873 نفر
بازديد سال : 35,668 نفر
بازديد کلي : 102,883 نفر

افراد آنلاين : 1
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
مطالب پربازديد
علمای اصفهان بازديد : 163
روزنامه ها بازديد : 149
عقل آزاد بازديد : 129
کپسول تیشوک بازديد : 129
نظرسنجي
آیا مطالب سایت مفید است؟




لينک دوستان
آخرین مطالب ارسال شده
پيوندهاي روزانه
حدیث (164)
کدهاي اختصاصي
دوستان سایت

خوش آمدید

پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com
تبليغات
رزتمپ

 امر به معروف و نهي از منكر، يكي از اصول عملي اسلام و از مهم ترين و عظيم ترين فرايض ديني در اسلام و فقه اسلامي است. همچنين از ضروريات دوام و استحكام جامعه اسلامي مي باشد و بر هر فرد مسلمان واجب است. كساني كه به اجراي اين فريضه ي الهي اقدام مي كنند بايد خود نيز داراي ويژگيهاي ارزنده اي باشند تا كلام و سخن آنها در ديگران اثر بخشد؛ و با بكار گيري روشها و شيوه هاي صحيح  تربيتي و رواني كه موافق روح وطبع افراد است، زمينهء هدايت آنها را فراهم نمايند. نه اين كه با تهديد و ارعاب موجبات نفرت آنها از دين را سبب شوند.

در اين جا برخي از ويژگي هاي آمران به معروف و ناهيان از منكر  را به صورت فهرست وار ذكر مي كنيم:

1- معروف و منكر را بشناسد: كسي كه مي خواهد اين فريضهء الهي را ترويج نمايد، بايد مصاديق معروف و منكر را بشناسد.

برخي از مصاديق ذيل را به خوبي فرا گيرد:

الف) اعتقادي   ب) عبادي  ج) اخلاقي  د) خانوادگي  هـ) اقتصادي  و) سياسي 

ز) نظامي   ح) فرهنگي و تربيتي

2- خود عامل به معروف و تارك منكر باشد: اگر انساني كه ادعاي اصلاح جامعه را دارد ولي خودش پاي بند به احكام اسلامي نباشد، پند و اندرز هرگز مفيد واقع نخواهد شد. -البته اين نكته شايسته ياد آوري است كه با اين بهانه كه ما عامل نيستيم نمي توانيم از اين امر مهم غفلت ورزيم-.

الله تبارك و تعالی خطاب به كساني كه سنگ اصلاح را به سينه مي زنند – در حالي كه مقيّد به احكام اسلامي نيستند- مي فرمايد: «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (44) »  بقره:44 « آيا مردم را به انجام کارهاي نيک فرمان مي دهيد و خود را فراموش مي کنيد، با اينکه کتاب ( آسماني ) را مي خوانيد؟ مگر نمي فهميد و به فرمان خرد گوش فرا نمي دهيد؟ . آيا به مردم دستور مي دهيد که کار نيک انجام دهند و خود را فراموش مي کنيد، در حالي که کتاب مي خوانيد ( و تورات در اختيار داريد و در آ ن تهديد خدا را درباره ي کسي که کردارش مخالف گفتار است مطالعه مي نمائيد) ؟ آيا نمي فهميد ( و عقل نداريد تا شما را از اين عمل ناپسند باز دارد) ؟ آفت رهبران ديني - هنگامي که دين جنبه ي پيشه و حرفه پيدا مي کند و جنبه ي عقيدةه يگرم و باز دارنده را از دست مي دهد - اين است که به زبان چيزي مي گويندکه خود بدان باور ندارند. مردمان را به کار نيک مي خوانند و خودشان کار نيک نمي کنند. توده را به انجام کار پسنديده تشويق مي نمايند، ولي خودشان در انجام آن سستي مي ورزند وكار شايسته و بايسته انجام نمي دهند. سخنان را تحريف مي نمايند و نصوص قاطع و واضح را به ميل و آرزوي خويش تفسير و تأويل مي کنند. فتواها و معنيهائي را پيدا مي کنند که گاهي ظاهر آن با ظاهر نصوص موافقت دارد، ليکن حقيقت آنها با حقيقت نصوص داراي اختلاف کلي است و تنها براي پسنديده نشان دادن هدفها و خواستهاي کساني چنين معني گشته است که صاحبان زر و زورند. چنانکه احبار يهود چنين مي کردند.. براستي دعوت مردم به سوي گفتار شايسته وکردار بايسته و پندار پسنديده و بطورکلي نيكي و نيکوکاري ، ولي دعوت کنندگان خود در مسير ديگري قدم بردارند و چيزي که مردم را بر آن فرا مي خوانند، خود از آن گريزان باشند، آفتي است که مردمان را به بيماري گمان دچار مي سازد و نه تنها مردم را درباره ي دعوت کنندگان بد گمان مي نمايد بلکه ايشان را درباره ي خود رسالت آسماني و دين الهي نيز دو دل و متردد مي سازد. همين ناهمخواني کردار با گفتار است که در قلوب توده ي مردم آشفتگي راه مي اندازد و افکارشان را پريشان مي سازد. چه آنان گفتار زيبا و آراسته را مي شنوند، ليکن کردار زشت و ناجور را مي بينند، لذا ميان گفتار وکردار سرگشته و ويلان مـي شوند، و شعله اي که عقيده در اندرون جانشان بر مي افروزد، به خاموشي مي گرايد، و نوري که ايمان در دلشان پرتو افکن مي سازد، خاموشي مي گيرد، و ديگر به رهبران ديني اطمينان پيدا نخواهند کرد و سخنان ايشان را درباره ي دين نخواهند پذيرفت .

روشن است ، سخن هر چند شورانگيز و پر طمطراق باشد، اگر از دلي برنخيزد که بدان ايمان داشته باشد، سرد و بي جان خواهد بود و درکسي نمي گيرد. انسان هم به سخن خود هرگز ايمان نخواهد داشت مادام که شخصاً بيانگر زنده و عملاً مجسمه ي واقعي آنچه مي گويد نباشد... در اين صورت است که مردم ايـمان مي آورند و اطمينان مي يابند هر چند هم سخنان گوينده شورانگيز و رنگين و پر طمطراق نباشد... چون در اين هنگام ، سخن از واقعيت مايه مي گيرد نه از شور طمطراق ظاهري ، و جمال خود را از راستي و صداقت دروني خويش مي گيرد نه از زرق و برق بيروني ... آنگاه چنين سخني زنده است و زندگي مي بخشد، چون از زندگي سرچشمه مي گيرد.» تفسير في ظلال القرآن شهيد سيدقطب رحمه الله ترجمه  دكتر مصطفي خرمدل

افرادي كه مي خواهند اين فريضهء الهي را انجام دهند، بايد تمام تلاش خود را در راه تزكيهء نفس به كار برده و به آن چه كه مي گويند و قصد گفتن آن را دارند، عمل نمايند.

-3برداشتها و قضاوتهاي شخصي و علايق فردي را در اين امر مبارك و مقدّس دخالت ندهد. متأسفانه آفت بزرگ امر به معروف و نهي ازمنكر برداشتهاي شخصي و گاهي نادرست است كه بزرگترين ضربه را به پيكر نازنين اسلام وارد مي كند.

4- نصيحتگر و خير خواه مردم باشد، عصبانيت و درشتخويي را به كار نگيرد. فردي كه مي خواهد اين فريضه را انجام دهد، بايستي با حالت نصيحت و ارشاد مرتكب گناه را هدايت نمايد نه با حالت انتقام گيري و خشونت كه اين روش در اسلام پذيرفته نيست. و خلاف سيره و روش رسول الله صلی الله عليه آله وسلم مي باشد.

5-   نسبت به مردم مهربان باشد.

«وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»« اگر تو (اى پيغمبر) درشت خوى سخت دل بودى همانا مردمان از دور تو پراكنده مى شدند. (آل عمران: 159)

راغب گفته: فظ به معنى درشت خوئى و بدخلقى استعاره است از معنى حقيقى آن، چه اين واژه در اصل به معنى آب شكمبه است كه نوشيدنش بسيار سخت و ناپسند است و جز در ناچارى شديد نمى نوشند.«دايرة المعارف بزرگ شيعه ذيل كلمه فظ»

6-   با آنها با مدارا و ملاطفت و رفاقت برخورد نمايد.

7-   با لطف و بياني نيكو و پسنديده مردم را دعوت كند.

8- با تفاوتهاي روحي و اخلاقي مردم آشنا باشد؛ با هر دسته اي طبق موقعيّت و روحيه اش برخورد كند. اين ويژگي نقش مهمي را در اثر بخشي امر به معروف ايفا مي كند. روانشناسي يكي از لوازم امر به معروف و نهي از منكر است. آمر به معروف و ناهي ازمنكر بايد بداند كه با جوانان و سالمندان چگونه برخوردي داشته باشد. با زنان، نوجوانان چطور؟ نيز با كساني كه به طور دائم مرتكب گناه مي شوند و كساني كه آن گناه را گاهي انجام مي دهند، در امر و هني تفاوت بگذارد، و با هر گروه به مقتضاي وضعيت روحي، جنسي و اجتماعي اش صحبت كند.

9- نسبت به نيرنگ هاي نفساني و حيله هاي شيطان بينا باشد: گاهي انسان از عيب دروني خويش غافل است، وبه خاطر آنها امر و نهي مي كند و براي خود توجيهات نادرستي را مي تراشد.

   شاعر در اين باره مي گويد:     عيب كسان منگر و احسان خويش

                                                 ديده فرو بر به گريبان خويش

10-        قطع طمع از ديگران: اين گونه نباشد كه در قبال امر به معروف و نهي از منكر ديگران از او حساب ببرند و او از اين امر در جهت ترقي و پيشرفت شخصي و فردي خود سوء استفاده نمايد.

11-        در قبال اذيتهاي مردم مقابله به مثل نكند. اگر چنين كرد، علاوه بر اين كه امر و نهي اثري نخواهد داشت؛ بلكه ثواب و اجر معنوي او هم از بين خواهد رفت.

12-                      از مردم شكايت نكند.

13-                      در امر ونهي عصباني نشود.

14-                      به خاطر خودش با مردم درشتخويي نكند.

15-                      نيتش را براي خدا خالص نمايد.

16-                      در كارش از خدا مدد بخواهد.

17-                      به دنبال خشنودي و ثواب الهي باشد.

18-                      اگر حرف او را پذيرفتند از آنها تشكر كند.

19-                      كارش را به خدا وا گذارد.

20-                      به عيبهاي خودش متوجه شود.

درباره : اعتقادی , امر به معروف و نهی از منکر ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 9
[ پنجشنبه 28 تير 1397 ] [ 18:38 ] [ mohsensilani ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي
رای به FATF توسط مجلس محل تامل است تاريخ : پنجشنبه 19 مهر 1397
آقای ظریف و یک بوم و دو هوا تاريخ : یکشنبه 15 مهر 1397
طنين شکست آمريکا در سوريه تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397
حکمت 176 تاريخ : جمعه 06 مهر 1397
FATF چیست؟ تاريخ : جمعه 06 مهر 1397
فلسفه بزرگداشت هفته دفاع مقدس تاريخ : جمعه 06 مهر 1397
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
.: Weblog Themes By roztemp :.

موضوعات
اخلاقی
شعر
خبری
نهج البلاغه
اعتقادی
حدیث
سیاسی
قرآن
علمی
تاریخی
حوزه علمیه
متفرقه
اجتماعی
دفاع مقدس
احکام
فیلم
قوانین
بیانات مقام معظم رهبری
معرفی کتاب
فرقه ها
سپاه پاسداران
جست و جو

رزتمپ