close
تبلیغات در اینترنت
پیامبر رحمت(ص) (2)
اطلاعات سايت
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 3928
کل نظرات : 95

بازديد امروز : 467 نفر
بارديد ديروز : 471 نفر
بازديد هفته : 3,633 نفر
بازديد ماه : 7,660 نفر
بازديد سال : 59,122 نفر
بازديد کلي : 126,337 نفر

افراد آنلاين : 2
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
مطالب پربازديد
علمای اصفهان بازديد : 181
روزنامه ها بازديد : 177
کپسول تیشوک بازديد : 145
عقل آزاد بازديد : 141
نظرسنجي
آیا مطالب سایت مفید است؟




لينک دوستان
آخرین مطالب ارسال شده
پيوندهاي روزانه
حدیث (180)
کدهاي اختصاصي
دوستان سایت

خوش آمدید

لَقدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِاُولِی الأَلباب در سرگذشت آن ها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود (یوسف: آیه 111)


پیامبر رأفت و رحمت، در برخوردهای اجتماعی خود، نه تنها با مردم، بلکه با همه آفریده شدگان؛ مهربانانه و دل سوزانه بود و در همه مکارم اخلاق و در تمام نیکی ها یگانه همه زمان ها بود و نه تنها برخورد آن حضرت با رأفت و رحمت و دل سوزی بود، بلکه اگر به دیگران ضرر و زیانی یا رنج و محنتی می رسید، او ناراحت و غمگین می شد. چنان که خداوند متعال می فرماید: «لَقَدْ جاءَکم رَسُولٌ مِن أَنْفُسِکم عَزِیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حریصٌ علَیکم بِالمُؤمِنینَ رَؤُوفٌ رحیمٌ»؛ به یقین، رسولی از خودشما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است، و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.[1]


سیره پیامبر در برخورد با یارانش و دیگران احترام آمیز بود. آن حضرت همیشه در برخودهایش رعایت ادب را می کرد و تا حد امکان، هنگام برخورد و صدا زدن کسی، همیشه با کنیه و لقب های پسندیده و خوبِ هرکسی او را می کرد واگر جائی کنیه یا لقب مشخص نبود، طرف را با درست ترین و بهترین اسم ها مورد

خطاب قرار می داد و می فرمودند: ای بنده خدا(عبداللّه). البته ممکن است در فضای خانوادگی و خصوصی و یا اولاد و دوستان صمیمی، این مسئله دگرگون شود.

امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ای که در قضیه جنگ صفّین ایراد کردند، فرمودند: «... و محمد(ص) بنده و فرستاده او است، او را با هدایت و دینی که پسندیده بود، فرستاد و او شایسته آن بود، و خداوند، او را بر همه بندگانش ترجیح داد و برگزید تا پیام ها و حجت های خدا را به همه مردم برساند و همان گونه که خدا می دانست، دلسوز و مهربان بود.[2]

امام صادق(ع) نیز در قسمتی از خطبه خویش که حال پیامبر در آن ذکر شده، می فرماید: «...برای امتش خیرخواهی کرد، و ایشان را به سوی رهایی فرا خواند... و برای آن ها دلسوز و مهربان بود.[3]

سبقت پیامبر(ص) در سلام کردن

از آن جا که «سلام» دادن در فرهنگ قرآن و پیامبر و اهل بیت شریفش، اولین کلمه ای است که باید در برخورد با دیگران بر زبان مسلمانان جاری شود، پیامبر گرامی نیز در برخوردهای خود با همگان -اعم از مرد و زن، بزرگ و کوچک- اولین واژه ای که بر زبان جاری می کرد، واژه «سلام» بود، چنان که در حدیثی از آن حضرت نقل شده که فرمود: هرکس قبل از سلام با شما سخن گفت، جواب ندهید. لذا آن حضرت در سلام کردن همیشه پیش قدممی شد و پیش از همه سلام می داد. پیامبر با هر کس که روبه رو می شد، به او سلام می داد. بزرگ بود یا کوچک، ثروتمند بود یا فقیر.[4]

امام حسن(ع) می فرماید: از دایی ام هند بن ابی هاله -که توصیف گر پیامبربود -، از ویژگی های پیامبر پرسیدم [و گفتم] دوست دارم که صفتی از ایشان برایم بگویی تا من هم آن را انجام دهم. او گفت: پیامبر خدا یارانش را جلو می انداخت و هرکس را می دید، در سلام کردن به او پیش دستی می کرد.[5]

پیامبر به زنان هم سلام می کرد چنان که امام صادق(ع) می فرمود: پیامبر خدابه زنان سلام می کرد و آنان پاسخ می دادند، و امیرمؤمنان به زنان سلام می کرد، ولی خوش نمی داشت به زن جوان، سلام کند و می فرمود: می ترسم از صدایش خوشم بیاید و [گناهی] بیش از پاداشش که جست وجو می کنم، بر من وارد گردد.[6]

البته باید بدانیم که این سنت حسنه که در مورد آن از سوی خدا و رسول و آل البیت تأکید شده، ولی باید مزاحمتی برای کسی ایجاد نکند مثلاً اگر کسی در خواب است، نباید با سلام دادن، او را بیهوده بیدار کرد چنان که پیامبر رحمت اگر در شببه جائی یا خانه ای وارد می شدند، به گونه ای سلام می کردند که خفته را بیدار نمی کرد، ولی شخص بیدار می شنید.[7]

سلام پیامبر هنگام ورود به خانه کسی

پیامبر اکرم(ص) هنگامی که می خواستند به خانه ای وارد شوند، ابتدا به اهل آن خانه سلام می کردند و دیگران را نیز به این کار تشویق می کردند چنان که خداوند متعال می فرماید: هنگامی که داخل خانه ای شدید، بر خویشتن سلام کنید...[8] یعنی اگر کسی هم نبود، لا اقل بر خود سلام کنید، ابتدا به اهل آن خانه سلام می کردند و دیگران را نیز به این کار تشویق می کردند. نقل شده است که پیامبر خدا هنگامی که به درِ خانه کسانی می رسید، روبه روی در نمی ایستاد، بلکه در کنار ستون راست یا چپ آن می ایستاد و می فرمود: «السلام علیکم!»[9]

از این حدیث استفاده می شود که هنگام باز بودن و یا باز شدن درِ خانه، نباید-تا اجازه ورود داده نشده-، روبه روی در ایستاد، چرا که ممکن است مُشْرِف به داخل خانه باشد، یا زن خانه پوشش نداشته باشد. پیامبر گرامی اسلام نه تنها دربارهدیگران مراعت می کرد، بلکه حتی هنگامی که اراده می کرد وارد خانه دختگرامیش حضرت فاطمه (س) شود، سلام می داد و با سلام دادن اجازه ورود می خواست. روزی به همران جابر بن عبدالله انصاری(ره) می خواست وارد خانه فاطمه(س) شود، پس از سلام، علاوه بر خود، برای ورود جابر نیز اجازه خواست و حضرت فاطمه پس از تکمیل پوشش و حجاب اجازه ورود داد.[10]

شیوه پیامبر در پاسخ سلام دیگران

پیامبر رحمت نه تنها در سلام دادن پیش دستی می کرد، بلکه در پاسخ سلام دیگران سلامی بهتر و کامل تر از دیگران و بر اساس دستور خداوند که می فرماید: «و إذا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیوا بَأحْسَنَ مِنها أو رُدُّوها؛ هرگاه به شما درود و تحیتی می گویند، پاسخ آنرا بهتر از آن یا به همان گونه بدهید...»[11]، جواب می داد و آنان را به این سنت حسنه و پاسخ بهتر دعوت می کرد. یعنی اگر کسی گفت: السلام علیک یا علیکم»، در پاسخ گفته شود «السلام علیک یا علیکم و رحمه الله»[12] رسول خدا(ص) از درود و تحیت های زمان جاهلیت که قبل از اسلام هنگام برخورد با یکدیگر می گفتند، نهی می کرد.

[در اوائل دعوت پیامبر] یاران آن حضرت، هنگامی که نزد آن حضرت می آمدند، [به جای سلام] و پیش از اسلام به او می گفتند: «صبح به خیر» و «شب به خیر!» که درود زمان جاهلیت بود. سپس خداوند آیه 8 سوره مجادله را نازل کرد وفرمود: «هنگامی که نزد تو می آیند، به گونه ای تو را درود می گویند که خداوند، تو را این گونه درود نگفته است». پیامبر به آنان فرمود: خداوند، بهتر از آن را برایمان جایگزین کرده است، درود بهشتیان «سلام بر شما!» است.[13]

این که پیامبر مسلمانان را به این گونه سلام دادن دعوت می کرد، در واقع دستور خداوند بود که می فرماید: «هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند نزد تومی آیند، به آن ها بگو: سلام بر شما! پروردگارتان، رحمت را بر خود واجب کرده است. هرکس از شما کار بدی از سرِ نادانی کند، سپس توبه و اصلاح [و جبران] نماید، مشمول رحمت خدامی گردد که او آمرزنده و مهربان است.[14]

حتی پیامبر تا آن جا به طرز سلام دادن اهمیت می داد که از گفتن واژه علیکم یا علیک(بر شما، بر تو) را پیش از واژه سلام نهی می کرد و می فرمود: آن گونه سلام گفتن علیک السلام سلام و تحیت مردگان است، چنان که از ابوتمیمه هجیمی و او ازمردی از قومش نقل کرده است که در جست وجوی پیامبر بودم... ولی او را نمی شناختم. او در میان یارانش بود وقتی برخاستند و گفتند: ای پیامبر خدا! چون چنین دیدم، سه بار گفتم: بر تو سلام، ای پیامبر خدا! (علیک السلام یا رسول الله) پیامبر فرمود: «بر تو سلام!»، درود مردگان است. و سه بار این را فرمود، آن گاه رو به من کرد و فرمود: «هنگامی که مرد، برادر مسلمانش را می بیند، باید بگوید: سلام بر شما و نیز رحمت خدا!». آن گاه جواب سلام مرا داد و سه مرتبه فرمود: و نیز برتو باد رحمت خدا![15]

همچنین مردی به پیامبر این گونه سلام داد: «علیک السلام یا رسول الله». [سلام را مقدم بر علیک نکرد]، پیامبر خوشش نیامد و فرمود: «این؛ سلام مردگان است»[16]

پی نوشت ها

[1] توبه: 128.

[2] و أنّ محمدا عبدُه و رسوله أرسله بالهدی و دینه الذّی ارتضاه و کان أهله و اصطفاه علی جمیع العباد بتبلیغرسالته و حججه علی خلقه و کان کعلمه فیه رؤوفا رحمیا شیخ صدوق، امالی، ص 490، ح668، بحارالانوار، ج32، ص616، ح482، نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید، ج5، ص247.

[3] و نصحَ لاُمّته و دعاهُم إلی النجاة. . . و کان بهم رؤوفا رحیما اصول کافی، ج1، ص445، ح17، عن اسحاق بنغالب، بحارالانوار، ج16، ص369، ح80.

[4] یسلِّم علی من استقبله من کبیر و صغیر، و غنی و فقیر ارشاد القلوب دیلمی، ص 115، مجلسی، بحارالانوار، ج73، ص 208، ح1.

[5] سألت خالی هند بن أبی هال: -وکان وصّافا - عن حلیه النیص وأنا اشتهی أن یصف لی منها شیئا أتعلّق بهفقال: کان رسول الله (ص). . . یسوق أصحابه و یبدُر من لقی بالسلام طبرسی، مکارم الاخلاق، ج1، ص41 و 43، ح1، الشمائل المحمدیة، ص16 و 17، اُسدالغابة، ج1، ص133، کنزالعمّال، ج7، ص32، ح17807.

[6] کان رسول الله یسلِّم علی النساء و یرددن علیه السلام و کان امیرالمؤمنینع یسلم علی النساء و کان یکره أنیسلم علی الشابّة منهنّ ء و یقول تخوّف أن یعجبنی صوتها فیدخل علی أکثر مما أطلب من الأجر اصول کافی، ج2، ص628، ح1 و ج5، ص535، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص469، ح4634، بحارالانوار، ج40، ص335، ح16، ابن ابی شیبة، المصنّف، ج6، ص144، ح1.

[7] صحيح مسلم، ج3، ص163، ح174، سنن ترمذى، ج5، ص70، ح2719، نسائى، السـنن الكبـرى، ج6، ص89،ح10155.

[8] نور: آیه 61.

[9] کان رسول الله إذا أتی باب قوم لم یستقبل الباب من تلقاء وجهه و لکن من رکنه الأیمن أو الأیسر و یقول: السلام علیکم، السلام علیکم. فخر رازی، تفسیر، ج23، ص199، قرطبی، ج12، ص216، ذیل آیه 28 سوره نور، متقی هندی، کنزالعمّال ج7، ص155، ح18495-

[10] تفسیر نورالثقلین، ذیل آیه 28 سوره نور.

[11] سوره نساء: 86.

[12] اسدالغابة، ج6، ص395، رقم 6555، کنزالعمال، ج9، ص 126، ح25315.

[13] کان أصحاب النبی ص أتوه یقولون له: «أنعم صباحا» و «أنعم مساءً» و هی تحیة أهل الجاهلیة فأنزل الله«و إذا جاءُؤک حیوک بما لم یحیک به الله» تفسیر قمی، ج2، ص355، راوندی، قصص الانبیاء، ص 332، ح412، بحار، ج17، ص28، ح4.

[14] سوره انعام، آیه 54.

[15] طلبت النبی فلم أقدر علیه فجلست فإذا نفر هو فیهم و لا اعرفه.... قال: ان علیک السلام تحیه المیت... إذا لقی الرجل أخاه المسلم فلیقل: السلام علیکم و رحمه الله... سنن ترمذی، ج5، ص2721، اسدالغابة، ج6، ص395، ش 6555، متقی هندی، کنزالعمّال، ج9، ص126، ح25315.

[16] انّ رجلاً سلَّم علی النبی فقال: علیک السلام یا رسول الله فکره ذلک النبی و قال: تیک تحیه الموتی ابن ابی شیبة، المصنّف، ج6، ص136، ح2، بحارالنوار، ج84، ص274.



منبع : درسهایی از مکتب اسلام » اردیبهشت 1397 - شماره 684 ؛ فرج اللهی، فرج الله

درباره : حدیث , روایت ,
امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 3 نفر مجموع امتياز : 15

بازديد : 1
[ جمعه 02 آذر 1397 ] [ 22:57 ] [ mohsensilani ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي
علامه مجلسی تاريخ : شنبه 24 آذر 1397
اقتصاد، عامل اصلي فرار مغزها تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
سخني با وزير امور خارجه تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
پيش‌خطبه انقلابي تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
شیخ مفید و دفاع تمام قد از شیعه تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
شیوه درست انتقاد کردن تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
7ویژگی‌ یک انتقاد سازنده تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
وحدت حوزه و دانشگاه تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
سلام در قرآن1 تاريخ : جمعه 23 آذر 1397
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
.: Weblog Themes By roztemp :.

موضوعات
اخلاقی
شعر
نهج البلاغه
خبری
اعتقادی
حدیث
سیاسی
قرآن
علمی
تاریخی
حوزه علمیه
متفرقه
اجتماعی
دفاع مقدس
احکام
فیلم
قوانین
بیانات مقام معظم رهبری
معرفی کتاب
فرقه ها
سپاه پاسداران
مطالب تصادفي
جست و جو