صفحه اصلي انجمن سايتثبت نامآرشيو نقشه سايتطراح قالب تماس با ما
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 668
کل نظرات : 2
اعضاي سايت : 0

وضيعت آنلاين
افراد آنلاين : 3 نفر

آمار بازديد
بازديد امروز : 144 نفر
بارديد ديروز : 50 نفر
ای پی های امروز: 49 نفر
ای پی های ديروز : 33 نفر
بازديد هفته : 994 نفر
بازديد ماه : 994 نفر
بازديد سال : 31,671 نفر
بازديد کلي : 128,596 نفر
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

امام موسی کاظم (ع)، معصوم نهم و امام هفتم شیعیان جهان، در هفتم ماه صفر سال ۱۲۸ هجری متولد شدند و برخی نیز سال ۱۲۹ را ذکر کردند، محل تولد ایشان ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودی کنونی)است و ایشان در ۲۵رجب سال ۱۸۳ هجری قمری، در سن ۵۵ سالگی، به وسیله زهری که در زندان” سندی بن شاهک” به دستور هارون الرشید به آن حضرت خورانیده شد به شها‌دت رسیدند.
رویدادهای مهم زمان امام موسی کاظم (ع)
نسب پدری امام جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (ع)است؛ نام مادر امام موسی کاظم (ع)حمیده مصفّاه. نام‌های دیگری نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احکام و مسائل بود که امام صادق(ع) زنان را در یادگیری مسائل و احکام دینی به ایشان ارجاع می‌داد. و درباره‌اش فرمود: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چرکی؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانی نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن کرامتی که از خدای متعال برای من و حجت پس از من است.»
فرزندان امام موسی کاظم(ع)
بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسی کاظم (ع) ۳۷ فرزند پسر و دختر داشت که ۱۸ تن از آنها پسر بودند و علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم افضل ایشان بود از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه (س)است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است. عدد اولاد آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته‌اند.
کنیه‌ها و القاب امام موسی کاظم(ع)
کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضی، ابوعلی و ابواسماعیل.
القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح.
امام موسی کاظم(ع) در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.
شخصیت اخلاقی امام(ع)
او در علم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود. بران و بداندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می‌فرمود.
شب‌ها بطور ناشناس در کوچه‌های مدینه می‌گشت و به مستمندان کمک می‌کرد. مبلغ ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ دینار در کیسه‌ها می‌گذاشت و در مدینه میان نیازمندان قسمت می‌کرد. صرار (کیسه‌ها) موسی بن جعفر در مدینه معروف بود. و اگر به کسی صره‌ای می‌رسید بی نیاز می‌گشت معذلک در اطاقی که نماز می‌گذارد جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.
رویدادهای مهم زمان امام موسی کاظم (ع)
شهادت امام جعفر صادق (ع)، پدر ارجمند امام موسی کاظم (ع)به دست منصور دوانیقی، در سال ۱۴۸ هجری.
پیدایش انشعاباتی در مذهب شیعه، مانند: اسماعیلیه، اَفْطَحیه و ناووسیه، پس از شهادت امام صادق (ع) و معارضه آنان با امام موسی کاظم (ع) در مسئله امامت ادعای امامت و جانشینی امام جعفر صادق (ع)، توسط عبدالله اَفْطَحْ، برادر امام موسی کاظم علیه السلام و به وجود آوردن مذهب افطحیه در شیعه.مرگ منصور دوانیقی، در سال ۱۵۸ هجری، و به خلافت رسیدن ابوعبدالله مهدی عباسی، فرزند منصور.
مبارزات منفیِ امام موسی کاظم علیه السلام با دستگاه حکومتیِ هارون‌الرشید، در مناسبت‌های گوناگون.بدگویی و سعایت علی بن اسماعیل، برادرزاده امام موسی کاظم علیه السلام از آن حضرت، نزد هارون الرشید با توطئه چینی یحیی برمکی، وزیر اعظم هارون.

زمان ارسال:پنجشنبه 07 تیر 1403 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:15
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

روایات مختلفی اعم از شیعه و سنی وجود دارد که رحلت پیامبر را مرگ طبیعی ندانسته و شهادت می دانند. این روایات می توانند موضوع شهادت پیامبر اکرم (ص) را اثبات نمایند.

زمان ارسال:چهارشنبه 22 شهریور 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:42
موضوع : خبری ,سیاسی ,معارف ,معارف اسلامی ,

دروغ پردازی شبکه های معاند و ضد دین :

عصبانیت شبکه‌های فارسی زبان از شرکت پر شور در پیاده‌روی اربعین کارشناس اینترنشنال: پیاده‌روی اربعین هیچ ارتباطی به ایرانی‌ها ندارد؛ این جمعیتی که در پیاده‌روی اربعین می‌بینید ایرانی‌ها نیستند، حکومت از کشورهای دیگر آدم می‌آورد!

تحلیل:

مردم فهیم و انقلابی ما به دروغ پردازی های معاندین توجه نخواهند کرد و به آنها ثابت شده است که یک سخن سنجیده و صادق از حلقوم کثیف آنها خارج نمی شود و نشانه های بارز آن را از دروغ پردازی های اربعین میتوان مشاهده نمود .

در اربعین سال جاری بیش از 30 میلیون از عاشقان امام حسین علیه السلام از کشورهای مختلف و جمهوری اسلامی ایران و با سلائق و حتی از ادیان دیگر شرکت نمودند و این همایش بزرگ ضربه کاری را بر اپوزیسیونهای آنها وارد نمود و دیگر راهی غیر از دروغ پردازی برای انها نمانده است اما باید بدانند که خون امام حسین علیه السلام روز به روز نهال دین را بیشتر آبیاری خواهد نمود و بر عاشقان او در دنیا اضافه خواهد شد به کوری چشم حسودان و خود فروخته ها به بیگانگان.

زمان ارسال:سه شنبه 14 شهریور 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:33
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

همه مسلمانان در همه جای جهان، مشمول حکم امر به معروف و نهی از منکر هستند و این، وظیفه گروهی خاص نیست، بلکه در حقیقت، نوعی نظارت همگانی است. همچنین این حکم را می توان در همه زمان ها در قالب گفتار و رفتار به اجرا درآورد و به افرادی خاص و اندک برنمی گردد، بلکه همه افراد را دربرمی گیرد، به گونه ای که در حکومت اسلامی، در صورت مشاهده لغزش و انحراف حاکمان، می توان آنان را نیز با وظایفشان آشنا ساخت. در متون اسلامی هیچ یک از عبادت ها و اعمال شایسته به جز امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان عامل برپایی دین و ضامن بقا و استمرار شریعت معرفی نشده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در این باره می فرماید:

قِوامُ الشَّریعَةِ الْأَمْرُ بالمَعروفِ و النَّهْیُ عَنِ المُنْکَرِ.

برپایی شریعت و نظام دین در امر به معروف و نهی از منکر است.

حضرت علی علیه السلام در کلامی دیگر، با مقایسه ای شگفت انگیز میان امر به معروف و نهی از منکر و دیگر اعمال همچون جهاد در راه خدا می فرماید:

وَ ما أعْمالُ البِرِّ کُلُّها وَ الجِهادُ فی سَبیلِ اللّه ِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ اِلاّ کَنَفْثَةٍ فی بَحْرٍ لُجِّیٍّ.

تمامی اعمال ارزشمند حتی جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر، چیزی افزون بر قطره در برابر دریایی عمیق و مواج نیست.

پیام متن:

1. امر به معروف را می توان درباره همه افراد، در همه زمان ها و در زمینه همه احکام اسلامی به اجرا درآورد و شریعت را قوام داد.

2. همه اعمال نیک در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر، همانند قطره ای در برابر دریاست.

شرایط امر به معروف و نهی از منکر

شناخت معروف و منکر، از مهم ترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر است. کسی که معروف و منکر را نشناسد، نمی تواند به درستی به آن عمل کند. همچنین احتمال اثرگذاری مثبت این عمل بسیار مهم است؛ زیرا هدف آن، برپایی معروف ها و پیش گیری از منکرهاست. یکی دیگر از شرایط این است که یقین بیابیم فرد خطاکار بر انجام دادن منکر و نادیده گرفتن معروف اصرار دارد. حال اگر خود فرد یا سازمانی متوجه خطا و انحرافش شد و در اصلاح خویش کوشید، دیگر محلی برای امر به معروف و نهی از منکر نیست.

اهمیت شناخت افراد از معروف و منکر و آگاهی به شیوه های امر و نهی و ضرورت به کار بستن این راه ها را می توان از روایات پیشوایان بزرگوار اسلام دریافت، آنجا که افراد ناآگاه از معروف و منکر را از عمل به این دو فریضه بزرگ بازداشته اند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:

مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ کانَ ما یُفسِدُ أَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحُ.

کسی که جاهلانه دست به اقدامی بزند، مفاسد کارش بیشتر از مصالح آن خواهد بود.

مسلّم است که این سخن به معنای مکلّف نبودن کسانی نیست که خیر و شر را به خوبی نمی شناسند و روش های صحیح امر به معروف و نهی از منکر را نمی دانند. آنان نیز موظفند ابتدا خود را در این زمینه تقویت کنند و تکامل بخشند. آن گاه به اجرای واجب الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.

پیام متن:

شناخت معروف و منکر، ارزیابی احتمال اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، از شرایط مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

#فاخته
#کد۱۷
#امر_به _معروف
#نهی_از_منکر

«وقتی کاروان اسرا را به شام می‌بردند، به فلسطین که رسیدند، مردم فلسطین با سنگ به استقبال اسرا آمدند و به‌سوی مخدّرات سنگ پرتاب می‌کردند. حضرت زینب آنان را نفرین کرد و فرمود: ای قوم شوم! نفرینتان می‌کنم که تا روز قیامت، سنگ از دستتان نیفتد. (اسرار شیعه، ص 69)».


این مطلب در هیچ منبع معتبر و یا حتی کم اعتبار ولی شناخته‌شده‌ای وجود ندارد و کتابی بنام اسرارالشیعه نداریم.

صرف‌نظر از اشکال سندی و فقدان منبع، متن این گزارش نیز ایراد دارد و نمی‌توان آن را پذیرفت. کافی است کمی جغرافیا بلد باشیم یا نگاهی به نقشه بیندازیم. خواهیم دید که منطقۀ فلسطین در غرب و جنوب غربی منطقۀ شام قرار دارد؛ حال آن‏که مسیر کاروان حسینی از کربلا به شام، در ناحیۀ شرق قرار داشته است. در پژوهش‌های معاصر، مطالعات دقیقی دربارۀ مسیر کاروان حسینی از کربلا به کوفه و سپس به شام و مسیر بازگشت آنان به مدینه صورت گرفته و با گمانه‌زنی‌های علمی، همۀ مسیرهای احتمالی کاملاً مشخص‌شده‌اند؛ [برای نمونه، ر.ک: محمدی ری‏شهری، شهادت‏نامۀ امام حسین بر پایۀ منابع معتبر (برگرفته از: دانش‌نامۀ امام حسین ع)، با همکاری سیّد محمود طباطبایی نژاد و سید روح‌الله سیّد طباطبایی، ص 763 ـ 770 و نقشه الحاقی پایان کتاب) ولی هیچ‌یک از مناطقی که امروزه جزو فلسطین شمرده می‌شوند و یا در آن روزگار فلسطین خوانده می‌شده، سر راه آنان نبوده است. پس می‌توان با اطمینان گفت: کاروان اسرا اصلاً به فلسطین نرفت تا بگوییم مردم فلسطین از آنان با سنگ استقبال

زمان ارسال:سه شنبه 17 مرداد 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:33
موضوع : خبری ,مناسبت ها ,معارف ,معارف اسلامی ,

امام حسین ( ع ) فرزند دوم امام علی ( ع ) ( پسر عموی پیامبر و امام اول شیعیان ) و حضرت فاطمه (س ) ( دخت گرامی پیامبر ) و نوه ی  حضرت محمد(ص) است. امام حسین ( ع ) امام سوم شیعیان و برادر امام حسن ( ع ) است که پس از ایشان به امامت رسیدند. او از خاندان بنی هاشم و از قبیله قریش است و حضرت زینب(س) و ام کلثوم از خواهران ایشان هستند.

زمان ارسال:چهارشنبه 04 مرداد 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:42
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,


✍رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ولايت على بن ابيطالب(علیه السلام) ولايت‏ خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پيروى كردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.

امالى صدوق ص32

امام باقر(ع) از پدر بزرگوارش امام صادق(ع) نقل كرد كه فرمودند: شيطان دشمن خدا چهار بار ناله كرد: روزى كه مورد لعن خدا واقع شد و روزى كه به زمين هبوط كرد و روزى كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شد و روز عيد غدير.

قرب الاسناد ص10

پيامبر اكرم(ص) فرمودند: خداوند مى‏ فرمايد: ولايت على بن ابيطالب دژ محكم من است، پس هر كس داخل قلعه من گردد، از آتش دوزخم محفوظ خواهد بود.

جامع الاخبار ص52ح7.

رسول خدا(ص) فرمودند:اى على من شهر علمم و تو درب آن هستى، به شهر جز از راه درب آن وارد نشوند. ... تو پيشواى امت من و جانشين من در اين شهرى، كسى كه اطاعت تو كند سعادتمند است، و كسى كه تو را نافرمانى كند، بدبخت است، و دوستدار تو سود برده و دشمن تو زيان كرده است.

جامع الاخبار: 52، ح 9

امام صادق(ع) فرمودند: سنگهاى زيربناى اسلام سه چيز است:نماز، زكات و ولايت كه هيچ يك از آنهابدون ديگرى درست نمى‏شود.

 كافى: 2، ص 18

امام صادق(ع) فرمودند:اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب(ع) با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غدير) نتوانست‏ حق خود را بگيرد، در حالى كه شخص با دو شاهد حق خود را مى‏ گيرد.

بحار الانوار: 37، 140

زمان ارسال:شنبه 17 تیر 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:78
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

احتجاج امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به «غدیر» در منابع شیعه و اهل سنت!

ویژه برنامه افضل الأعیاد 99/05/12

زمان ارسال:سه شنبه 13 تیر 1402 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:63
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

#قرآن_و_حدیث با علی(ع) در نهج البلاغه موضوع: پرهیز از معصیت خدا لاطاعت لمخلوق فی معصیت الخالق (حکمت۱۶۵) هیچ اطاعتی از مخلوق در نافرمانی پروردگار روا نیست. نکته‌ها: * انسان مومن و با وجدان هماره باید رضایت خدا را بر خشنودی دیگران (خشنودی که در تقابل با رضای خداست) مقدم بدارد. * حق را باطل و باطل را حق نمودن خشم و غضب الهی را بدنبال دارد و موجب دوری از رحمت خدا می‌گردد. *علقه به قدرت و مقام طلبی آدمی را کور و کر می‌سازد و به طغیانگری سوق می‌دهد و موجب می‌شود شخص دین را به نفع قدرت طلبی و تمایلات خود مصادره کند. * دنیاگرایی و روی آوری به هواهای نفسانی انسان را به توجیه گری می‌اندازد. و به تدریج به جواز معصیت الهی برای حفظ مصلحت و قدرت نظر می‌دهد و حکم صادر می‌کند. *قدرت طلبی و دنیاگرایی و توجیه گری به تدریج آدمی را گستاخ می‌کند و موجب حریم شکنی آگاهانه می‌شود. یا ایها الانسان ماجراک من ذنبک یا ایها الانسان ماغرّک بربک الکریم

زمان ارسال:یکشنبه 27 آذر 1401 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:56
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

حلم حضرت

شكيبائى و بردبارى و آرامش نيز يکي ديگر از ويژگي هاي اخلاقي امام سجاد سلام الله عليه بوده است که نمود اجتماعي آن در جامعه مورد توجه قرار گرفته است. رفتار آن حضرت با ديگران به عنوان الگويي نيکو زبانزد خاص و عام بوده است چنان چه درباره کنيز امام سجاد عليه السلام و آزادي او توسط ايشان چنين آمده است:

زمان ارسال:سه شنبه 01 شهریور 1401 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:118
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

روز غدیر، روز آراستن و زینت است. پس هرکس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند خطاهای او را می‌آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد، آنان نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند. با پنج شنبه های برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

زمان ارسال:دوشنبه 27 تیر 1401 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:84
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

وجود امام زمان عليه السلام از آيات قرآن، روايات رسول خدا و ائمه معصومين عليهم السلام و ادله قطعي عقلي قابل اثبات است. ان شاء الله در مقالات ديگر، مباحث مربوط به آيات و ادله عقلي بررسي خواهد شد، در اين مقاله تلاش مي كنيم وجود نازنين آن حضرت را از حديث ثقلين كه شيعه و سني صحت و حتي تواتر آن را قبول دارند، مورد بررسي قرار دهيم.

براي روشن شدن بهتر مسأله، به طور اختصار ابتدا متن روايت را از معتبرترين كتاب هاي اهل سنت آورده و سپس ديدگاه علماي آنان را در مورد اين حديث بررسي كرده و بعد از آن چگونگي دلالت اين روايت را بر وجود امام زمان عليه السلام بيان خواهيم كرد.

زمان ارسال:چهارشنبه 15 تیر 1401 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:78
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

هنگام رانندگی به محض اینکه متوجه می‌شویم دوربین پلیس مراقب ماست، سریعا سرعت را کم کرده و دقیقا طبق قانون رعایت می‌کنیم،‌ که مبادا گرفتار شویم،
اما هیچ میدانیم که در هرلحظه و هرزمان شش دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند؟

1️⃣ دوربین اول: 
دوربین اول خود خدا است. آیه 14 سوره علق:
💢أ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَری؛
‏آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند.

2️⃣دوربین دوم: 
دوربین دوم پیامبر اکرم (ص) است. آیه 45 سوره احزاب:
💢يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِدا؛
ای پیغمبر ما تو را فرستادیم که شاهد امت باشی.

3️⃣دوربین سوم: 
سومین دوربین؛مؤمنین اکمل آنان ائمه اطهار (ع) هستند، آیه 105 سوره توبه:
💢 و قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ؛
پیغمبر به مردم بگو هر کاری میخواهید، بکنید. اما بدانید که اعمال شما را خدا، پیغمبر ومؤمنین «امامان»میبینند.

4️⃣دوربین چهارم: 
چهارمین دوربین ملائک مقرب خدا هستند؛ آیه ی 18 سوره قاف:
💢 ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيد؛
از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند.

5️⃣دوربین پنجم: 
پنجمین دوربین زمین است. آیه 4 سوره زلزال:
💢يوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛
در آنروز زمین هرچیزی که دیده را بیان میکند.

6️⃣دوربین ششم: 
ششمین دوربین اعضاء و جوارح خود ما می‌باشند. آیه 65 سوره یس:
💢الیوم نختم علی افواههم وتكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ
امروز بر دهان هایشان مهر زده می شود دست‌ها و پاهایشان شهادت می‌دهند که چه کاری کرده‌اند.

🌴درود خدا برانسان های دانا و عامل

🌷صلوات بر محمد وآل محمد

زمان ارسال:شنبه 20 شهریور 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:91
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

(مردی را در مرگ يكی از خويشاندانش چنین تسليت گفت:) مردن از شما آغازنشده، و به شما نيز پايان نخواهد يافت، اين دوست شما به سفر می رفت، اكنون پنداريد كه به يكی از سفرها رفته؛ اگر او بازنگردد شما به سوی او خواهيد رفت.


📒 #نهج_البلاغه #حکمت357

زمان ارسال:دوشنبه 01 شهریور 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:125
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

حدیث های عجیبی درباره عید غدیر داریم که اگه همه ازش با خبر بشن، برای عید غدیر چوب حراج میزنند به دارایی شون و بی مهابا ریخت و پاش می کنند تا جایی که برای عید غدیر همه لباس نو میخرند و شب عید غدیر مردم از بس شربت و شیرینی میخورند از ایستگاه های صلواتی فراری میشن و روز عید غدیر هم، همه حتی اونایی که ماه رمضون بهونه میگیرند، روزه می گیرن 

👇مثلا حدیث های زیر :

🌺 امام علی(ع) : خرج کردن یک درهم در این روز، پاداش ۱۰۰ هزار درهم در روزهای دیگر و حتّی‌ بیشتر دارد. (مصباح المتهجد، ج۲، ۷۵۷- ۷۵۸)

(یعنی روزهای عادی هر مقدار صدقه بدی یا به کسی کمک کنی ، ۱۰ برابرش بهت برمیگرده ولی روز عید غدیر این ثواب ۱۰۰ هزار برابر میشه یعنی هر چی خرج کنی، یک میلیون برابرش بهت برمیگرده

🌸امام صادق(ع) : «یکی از وظایف روز غدیر این است که مؤمن تمیزترین و گرانقدرترین جامه های خویش را بپوشد.»

🌺امام صادق(ع) : غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین)و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.(بحار ج۶ ص ۳۰۳)

🌸امام صادق(ع): روز غدیر خم عید بزرگ خداست ، خدا پیامبرى مبعوث نکرده ، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانى است . ( وسائل الشیعه ، ۵: ۲۲۴، ح .۱ )

🌺امام علی(ع): اگر کسی از آغاز دنیا تا پایانش، روزها را روزه و شب‌هایش را احیا بگیرد، به پای ثواب روزۀ این روز- اگر خالصانه باشد- نمی‌رسد. (مصباح المتهجد، ج۲، ۷۵۷- ۷۵۸)

🌸امام صادق (ع): عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب قدر و شب عید فطر، از آتش جهنم رها می کند و گناه ۶۰ سال را می بخشد. (بحار ج ۹۴ ص۱۱۹)

خب حالا با این همه حدیث، هرکس بیکار بشینه، چنین فردی اگه گنج هم بهش بدی استفاده نمیکنه

🌸 ۴ روز تا برترین عید مسلمین🌸

زمان ارسال:یکشنبه 03 مرداد 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:165
موضوع : معارف ,معارف اسلامی ,

روز نهم ذیحجه روز عرفه است. روزی که زائران سپیده دم صبح راهی عرفات می‌شوند تا در جوی مملو از ایمان، خشوع و خضوع استغفار کرده و ارکان اصلی حج را به جا آورند.
عرفات جمع عرفه به معنای شناخت است و از آنجا که آن‌جا وادی شناخت و معرفت خدا و نفس و خود است، عرفات نام گرفته.
زائران در روز نهم ذیحجه، روز عرفه، آداب و رسوم و مناسک حج را به جا می‌آورند و خود را برای دیگر اعمال این ایام آماده می‌کنند.
روزی که صدها هزار زائر خانه خدا به عرفات رفته‌اند و در این روز بزرگ به درگاه خداوند متعال تضرع می‌کنند، روزی که آنها خواستار تقرب به درگاه احدیت هستند. روزی که خواهان بخشش گناهان و تولدی دوباره‌اند. در این روز خدا دینش را کامل کرده و نعمتش را تمام.
صحرای عرفات در 21 کیلومتری شمال مکه واقع شده و تپه کوچکی است که حدود 250 متر از سطح دریا بالاتر و کوه‌ها آن را احاطه کرده‌اند.
در این روز حجاج بیت الله الحرام استغفار می‌کنند و پاک و عاری از هر گناه می‌شوند، همچون کودکی که تازه زاده شده است. در این روز صدای دعا و انابه بنده به درگاه احدیت قطع نمی‌شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا عرش می‌رود.
زائران پس از ادای نماز ظهر و عصر در عرفات مانند سنت پیامبر اکرم (ص) رو به قبله ایستاده، تا زمان غروب خورشید این حالت را حفظ، به دعا خوانی خود ادامه می‌دهند و به تفکر و تأمل در اعمال خود پرداخته و توبه و انابه سر می‌دهند.
آنها پس از وقوف در عرفات از طلوع خورشید تا غروب، به سوی مزدلفه برای شب زنده داری رفته و در آنجا بیتوته می‌کنند و به عبادت و راز و نیاز می‌پردازند. آنها نماز مغرب و عشا را در مزدلفه به جا می‌آورند و تا صبح فردا (عید قربان) شب زنده‌داری کرده و به دعا و مناجات می‌پردازند.

عرفه یکی از زمان‌های مورد توجه نزد خداوند است که درهای رحمت را بروی مردم باز می‌کند.
عرفات نیز از جمله سرزمین‌هایی است که در آن، خداوند به آن برکت داده و خصائص زیادی را دارا است.
عرفات سرزمینی است که درآن گناه نشده و آنجا معبد تمام انبیا، اولیا، اوصیا، متقین و اصفیا بوده است. بیابانی صاف و هموار در شمال مکه و در دامنه کوهی به نام (جبل الرحمه).

اعمال، فضیلت، دعا، نماز و روزه روز عرفه

تاریخچه عرفات

عرفات مکانی است که حضرت آدم علیه‌السلام اعتراف به گناه و تقصیر خود کرد و مورد مغفرت خداوند قرار گرفت. به همین جهت عرفات نامیده شد. تمام انبیا و پیامبران در این مکان مشمول عنایت حق تعالی شده و اظهار بندگی نموده‌اند و همچنین امام حسین (ع) در حالیکه با جمعی از بستگان و یارانش به این مکان رسیدند، به درگاه خداوند تضرع و زاری نمودند.

از جمله دعاهای مشهور این روز دعای حضرت سید الشهداء (ع) امام حسین (ع) است. بشر و بشیر پسران غالب اسدی روایت کرده‌اند که روز عرفه در عرفات در خدمت آن حضرت بودیم، پس از خیمه بیرون آمدند با گروهی از اهل بیت و فرزندان و شیعیان با نهایت تذلل و خشوع رو به سوی کعبه دعای عرفه را زمزمه فرمودند.

آداب روز عرفه

اگر حاجی در ساعاتی از روز نهم ذیحجه که «الحج عرفه» است در آن ساعات، آن مکان را درک نکند، حج او تمام نیست و باید سال دیگر قضای آن را به جا آورد.

کاروان عظیم حج بعد از ظهر از مکه مکرمه حرکت کرده در حالیکه سرها برهنه و تن‌ها از لباس‌هایی معمولی و همیشگی عاری گشته است و هر یک دو قطعه پارچه سفید پوشیده با نظمی متین و برنامه‌ای الهام بخش و آهنگی شورانگیز از نغمه آسمانی«لبّیک اللهم لبّیک لبّیک لا شریک لک لبّیک انّ الحمد و النّعمه لک والملک لا شریک لک لبّیک» که این ذکر آسمانی، تمام شهر مکه را فرا گرفته و حرکت می‌کنندو مقارن زوال ظهر روز نهم همه در صحرای عرفات جمع می‌شوند.

فضیلت روز عرفه

روایت است که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم سئوال می کرد، حضرت به او فرمود:«وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌کنی و حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.»

فضیلت شب عرفه

درباره شب عرفه روایت شده است که دعای خیر در آن مستجاب و کسی که در آن به فرمانبرداری خداوند مشغول باشد، پاداش صد و هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرماید. زیارت امام حسین (ع) در این شب مستحب است.

رفتن به عرفات و یا کربلا، بهترین مکان‌ها برای استجابت دعا در روز عرفه است. اهمیت دعا در این روز به اندازه‌ای است که روزه این روز را برای کسی که روزه باعث ضعف او هنگام دعا شود، ممنوع کرده‌اند.

پاداش زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه به اندازه‌ای است که از امام صادق (ع) روایت شده:«خداوند متعال برای زائرین قبر حسینی قبل از اهل عرفات (حجاج) جلوه کرده، حوائج های آنان را برآورده، گناهانشان را بخشیده و آنان را به خواسته‌هایشان می‌رساند و آنگاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نیز اینگونه رفتار می‌کند.»

حجاج شامگاه روز عرفه و شب دهم ذی الحجه، پس از ادای فریضه مغرب کوچ می‌کنند. «فاذا افضتم مِن عرفاتٍ فاذکروا الله عند المشعرِالحرامِ؛ «پس هنگامی که از عرفات بازگشتید،در مشعرالحرام به ذکر خدا بپردازید.»

برخی از اعمال شب و روز عرفه

1. احیا و نماز و عبادت در شب عرفه

2. دعا در شب عرفه (که گفته شده است مستجاب می‌گردد)

3. زیارت امام حسین (ع) در شب عرفه.

4. غسل.

5. روزه روز عرفه (اگر سبب ضعف و مانع از دعا و مناجات نشود) .

6. قرائت دعای عرفه امام حسین (ع) (که بهتر است بعد از نماز عصر باشد) .

7. قرائت دعای عرفه امام سجاد (ع) (که در صحیفه سجادیه موجود است).

8. زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه.

9. زیارت حضرت اباالفضل العباس (س) در روز عرفه .

10. اعتراف و اقرار به گناهان.

11. دو رکعت نماز که در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده می‌شود. سپس چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید (این نماز در واقع همان نماز حضرت امیرالمؤمنین (ع) است) .

فضیلت روزه گرفتن در روز عرفه

روزه روز عرفه ثواب زیادی دارد، اما باز ثواب آن به اندازه ی یک روز از روزه ی ماه رمضان نمی رسد، زیرا روزه ی ماه رمضان جزو فرائض است ولی روزه ی عرفه جزو مستحبات می باشد و همیشه واجبات از مستحبات افضلتر هستند.

اما بدون شک اجر روزه ی عرفه زیاد است؛ رسول الله ـ صلی الله علیه و سلم ـ می فرماید:

«(ثواب) آن را نزد الله اینگونه احتساب می کنم که کفاره گناهان سال قبل و سال بعدش باشد». (رواه مسلم)

قول راجح و صحیح اینست که گناهان کبیره جز با توبه و پشیمان شدن از آن و دوری نمودن برای همیشه از گناه، پاک نمی شود و لذا بر این اساس روزه ی روز عرفه موجب پاک شدن گناهان کبیره نخواهد شد، اللخصوص حق الناس که مطلقا تا ادای دین مردم محو نمی شود. بنابراین رای صحیح اینست که روزه ی عرفه ان شاءالله موجب کفاره ی گناهان صغیره خواهد بود.

اما زنان در هنگام حیض و نفاس نمی توانند روزه بگیرند، ولی آنها می توانند روزه های سنت دیگری و یا سایر عبادات را انجام دهند، مثلا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:

(من صام رمضان إیمانا و احتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه) «کسی که از روی ایمان و امید کسب اجر و پاداش، ماه رمضان را روزه بگیرد گناهان (صغیره) گذشته او بخشوده می‌شود».

زمان ارسال:سه شنبه 29 تیر 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:99

طراحی و کدنویسی قالب از : ابزار وبنیرو گرفته از : رزبلاگ

جست و جو

نویسندگان وبلاگ
آرشیو