صفحه اصلي انجمن سايتثبت نامآرشيو نقشه سايتطراح قالب تماس با ما
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 654
کل نظرات : 2
اعضاي سايت : 0

وضيعت آنلاين
افراد آنلاين : 1 نفر

آمار بازديد
بازديد امروز : 1,519 نفر
بارديد ديروز : 209 نفر
ای پی های امروز: 72 نفر
ای پی های ديروز : 109 نفر
بازديد هفته : 2,225 نفر
بازديد ماه : 3,749 نفر
بازديد سال : 23,507 نفر
بازديد کلي : 120,432 نفر
موضوع : خبری ,سیاسی ,


خبر: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن بیان اینکه گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده، مدعی شد: «اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند».

 گزاره تحلیلی: مذاکرات به هسته سخت خود رسیده و طرفین بر سر خواسته‌ها و مواضع خود پافشاری می‌کنند. به نظر می‌رسد بخش سخت و مهم مذاکرات بیشتر مربوط به موضوع تحریم‌‌ها و مدت‌زمان لازم برای راستی آزمایی باشد؛ چسبندگی بیش‌ازحد آمریکایی‌ها به تحریم، مانع از پیشرفت ملموس مذاکرات شده است. آمریکایی‌ها کماکان به تحریم به‌عنوان یک سلاح راهبردی علیه ایران می‌نگرند. این وابستگی برای آنان اگر در توافق احیای برجام از دست رود، بسیار دردناک و غیرقابل‌جبران خواهد بود. همین امر باعث شده که آمریکایی‌ها به فکر حفظ بخشی از تحریم‌ها برای در دست داشتن ابزار اعمال فشار مجدد بر ایران در فردای توافق باشند. از طرفی جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را در یک پروسه زمانی در تنگنای راهبردی قرار داده است که هزینه ادامه وضع موجود را برای طرف‌های مدعی بالا می‌برد.
 نکته حائز اهمیت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در همین مقطع با اتکای به تاکتیک ایجاد محدودیت و سقف زمانی برای مذاکرات، توان چانه‌زنی و قدرت امتیازگیری را از ایران بگیرند. اعلام ضرب‌الاجل در مذاکرات چیزی جز عملیات روانی و ابزار فشار برای جلوگیری از امتیازدهی بیشتر به ایران نیست. پذیرش سقف زمانی برای جمهوری اسلامی دقیقاً بازی در طرحی است که آمریکایی‌ها برای ایران تدارک دیده‌اند. این شگرد آمریکایی‌ها حین مذاکرات، برای فرار از تنگنای موجود است. آمریکایی‌ها در این مقطع به‌شدت به احیای برجام نیاز دارند و سعی می‌کنند با پیشنهاد‌های اغواکننده ازجمله توافق موقت و در کنار آن عملیات رسانه‌ای، توافق نهایی را برای خود کم‌هزینه کنند.
:x: جمع‌بندی: تیم مذاکره‌کننده کشورمان نباید فریب آمریکا را خورده و اسیر بازی‌های طرف مقابل شود و خود را در موضع ضعف قرار دهد. آگاه‌سازی افکار عمومی در کنار جلوگیری از تأثیرپذیری اقتصاد کشور از روند مذاکرات و عملیات روانی طرف مقابل و همچنین عدم پذیرش محدودیت زمانی مذاکرات، تنها راه خنثی نمودن نقشه آمریکایی در مقطع فعلی است‌.
✍ احمد بنافی

زمان ارسال:یکشنبه 03 بهمن 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:81
مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش

طراحی و کدنویسی قالب از : ابزار وبنیرو گرفته از : رزبلاگ

جست و جو

نویسندگان وبلاگ
آرشیو