صفحه اصلي انجمن سايتثبت نامآرشيو نقشه سايتطراح قالب تماس با ما
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 654
کل نظرات : 2
اعضاي سايت : 0

وضيعت آنلاين
افراد آنلاين : 2 نفر

آمار بازديد
بازديد امروز : 90 نفر
بارديد ديروز : 1,537 نفر
ای پی های امروز: 29 نفر
ای پی های ديروز : 76 نفر
بازديد هفته : 90 نفر
بازديد ماه : 3,857 نفر
بازديد سال : 23,615 نفر
بازديد کلي : 120,540 نفر
موضوع : مقاله و تحلیل ,

ششم خرداد به مناسبت ورود مجلس یازدهم به سال دوم فعالیتش، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در ‌ارتباط تصویری بیاناتی درباره مجلس و عملکرد یک‌ساله آن داشتند که سرجمع این بیانات، ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب از عملکرد مجلس یازدهم بود. در این همین راستا، رهبر معظم انقلاب در طلیعه سخنانشان در این رابطه فرمودند: «بحمدالله مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پُرتلاش است، هم دارای همت بلند است، هم کارآمد است». بررسی نقاط قوت و ضعف کارنامه مجلس یازدهم در پایان دوره یک­ساله آن واجد نکات قابل تأملی است؛

نکات تحلیلی: 1- از مجلس شورای اسلامی انتظار جدی برای حفظ هویت مردم­سالارانه دینی با توجه به دو بعد نظارتی و قانون‌گذاری مجلس در تمام امور کشور وجود دارد. توصیه‌هایی همچون: «کار برای مردم همراه با نیّت خالص، پایبندی جدّی به تعهّد و سوگند شرعیِ آغاز مجلس، اهتمام به مسائل کلیدی و اولویّت‌دار، تعامل و هم‌افزایی با قوای مجریه و قضائیّه، پرهیز از منازعات و لزوم اتّحاد و انسجام داخلی در مقابل دشمن» و ... حقیقتاً برای هر مجموعه‌ای به‌ویژه مجلس ره‌گشاست. 2- تشریح نقاط قوّت مجلس یازدهم از سوی رهبری معنادار است. لذا نمایندگان محترم با تمرکز بر مواردی همچون: «تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم­ها با هدف پایان امتیاز دادن به غرب، تقویت پشتوانه ملی نهضت مقاومت اسلامی در منطقه، ارتباط نزدیک­تر با مردم، تمرکز بر معیشت مردم و تلاش برای تصویب قوانین مبتنی بر مشکلات واقعی جامعه» می‌توانند این رویکرد مستحسن و انقلابی را حفظ و تقویت نمایند. 3- به‌موازات بند فوق، بیان نقاط ضعف مجلس یازدهم با اشاره به مواردی همچون: «سرنوشت مبهم طرح شفافیت آرا، باوجود ایجاد انتظار در این زمینه، نظارت ضعیف بر اجرای قوانین توسط برخی نهادهای مسئول، ارائه برخی طرح­های غیرضرور و بدون برخورداری از پشتوانه کارشناسی، دریافت برخی امکانات و به‌ویژه عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکته راهبردی: در تحلیل عملکرد مجلس، روش صحیح همان سیره و سلوک رهبری در نقد دلسوزانه و منصفانه، باهدف اصلاح اشکالات و افزایش کارآمدی آن، بدون کمترین بهره‌برداری سیاسی و شانتاژ تبلیغاتی است. آنچه در نگاه رهبری مهم است، حل مشکلات مردم و کشف راه‌های برون‌رفت از آن‌ها از سوی همه نهادها و قوای حاکمیت است؛ چراکه مردم حاکمیت را یکپارچه می‌بینند و حل مشکلات و کاستن از نارضایتی­ها در جامعه، راه‌حلی جز اتحاد و انسجام مسئولان و عزم جزم آن‌ها برای حرکت در این مسیر ندارد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

زمان ارسال:یکشنبه 09 خرداد 1400 نویسنده:محسن سیلانی بازديد:99
مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش

طراحی و کدنویسی قالب از : ابزار وبنیرو گرفته از : رزبلاگ

جست و جو

نویسندگان وبلاگ
آرشیو